jueves, 11 de junio de 2020

Proč Španělé mají tak dlouhá jména?

Já se například jmenuji celým jménem Mónica Fidalgo Blanco. No jo, ale kde končí moje jméno a začíná moje příjmení? I když je to pro Španěly nad slunce jasnější, pro ostatní národností to nemusí být tak zřejmé. Stačí se podívat na kartičku, kterou jsem dostala v Institutu Bourguiba v Tunisu, když jsem tam v létě roku 2003 studovala arabštinu. Opravdu mě zaskočili! Copak jsem „Blanco Mónica“ ("Bílý Mónica")?! Nespletli si mě náhodou s nějakým indiánským náčelníkem?


 

PŘÍJMENÍ

Španělé a lidé z Latinské Ameriky (stejně jako Portugalci, i když oni používají trochu jiný systém) máme dvě příjmení: to první dědíme po otci, to druhé po matce. Například, jelikož můj otec má za příjmení Fidalgo Martínez a moje matka Blanco Silván, tak já a moji bratři jsme Fidalgo Blanco. Tomu se říká spravedlnost, že? 


A nejen to: ten náš systém je tak sofistikovaný, že my Španělé jsme schopni za pár vteřin vyvodit něčí přesné příbuzenstvo jen pomocí příjmení, hotový kouzlo! Uvedu vám příklad: představme si, že nějaký Pedro García Prieto a Juan Rodríguez García jsou příbuzní, a oba jsou (přibližně) stejného věku. Co jsou zač? No... to je přece jasné 😊: Jsou to bratranci, poněvadž Juanova matka a Pedrův otec jsou sourozenci.

A co se děje, když se žena vdá? Vezme si obě manželova příjmení? Nebo má nakonec čtyři, dvě po manželovi a dvě po rodičích? Jednoduše odpovězeno: ne a ne (to druhé by bylo příliš i pro nás, kteří máme rádi dlouhá jména 😊). Stejně jako Italky a Portugalky, Španělky si po sňatku ponechávají svá příjmení, a tak se děti budou jmenovat jak po otci, tak po matce.


Abych to vám trochu ulehčila, připravila jsem pro vás infografiku o své rodině, která zobrazuje, jak se dědí ve Španělsku příjmení:


JMÉNA

A co se týče křestních jmen: mají Španělé jedno nebo dvě?

Odpověď není jednoznačná: já mám „jenom“ jedno jméno, ale podívejte se třeba na to, jak se jmenuje náš současný král: „Felipe Juan Pablo Alfonso“, anebo nedávno zesnulá Hraběnka de Alba (Duquesa de Alba): „María del Rosario Cayetana Paloma Alfonsa Victoria Eugenia Fernanda Teresa Francisca de Paula Lourdes Antonia Josefa Fausta Rita Castor Dorotea“.

Hrůza, že? Ale mám pro vás dobrou zprávu: nepotřebujete mít „una memoria de elefante“ (sloní paměť), abyste si celá jména nějakého Španěla zapamatovali: aristokraté mají většinou delší jména (a naštěstí jenom jedno z nich opravdu používají), zatímco zbývajících 99,9% mají jedno nebo maximálně dvě. To bohatě stačí!


A TEĎ JSTE NA ŘADĚ VY…

Pokud máte děti, jak by se bývali jmenovali, kdyby se byli narodili ve Španělsku?

A vy, jaké by bylo vaše španělské příjmení? Napište to v komentářích.

¡Hasta la próxima semana!



No hay comentarios:

Publicar un comentario

¿CÓMO SE DICE EN ESPAÑOL...?

En la entrada y vídeo de hoy vamos a ver qué tienen en común nueve palabras que se usan en el español de España (la mayoría de ellas están i...